جشنواره به تنهایی نمیتواند سینمای کودک را سرپا نگه دارد
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۵۴۵۳
محمد امین همدانی تهیه کننده پویانمایی سینمایی «پسر دلفینی» و عضو کارگروه ارزیابی و برنامهریزی جشنواره کودک با بیان اینکه عموما انیمیشن در جشنواره فیلم فجر، جایگاه ویژهای نداشته و با استقبال خوبی روبرو نمیشود تاکید کرد: یکی از چالشهای جشنواره فیلم کودک، کمبود آثار سینمایی است.
انیمیشن «پسر دلفینی» در سال ۱۳۹۹ به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمدامین همدانی تولید شد و در اولین اکران خود در روسیه طی دو هفته سقف فروش یک و هفت دهم میلیون دلار را کسب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدامین همدانی، تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره دلیل این انصراف میگوید: «عموما انیمیشن در جشنواره فیلم فجر، جایگاه ویژهای نداشته و با استقبال خوبی روبرو نمیشود. به همینخاطر تولیدکنندگان این حوزه هم نگاه ویژه و مثبتی به جشنواره فیلم فجر ندارند. این جشنواره در کشور ما بیش از هر چیز یک رویداد سلبریتیمحور بوده که اهتمام ویژهای به چهرههای نام آشنا دارد.
«پسر دلفینی» تنها پویانمایی سینمایی بود که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشت البته انصراف داد. چون نهایتا در بخش غیررقابتی جشنواره از سازندگان این انیمشین تقدیر میشد و بازخوردی از اکران دریافت نمیکردیم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم نخستین اکران و افتتاحیه انیمیشن را در جایی برگزار کنیم که ارزش تولیدات انیمیشن برایشان روشن است. جالب است این مدت در روسیه انیمیشن دیگری هم اکران شد که فروش قابل توجهی داشت و این بیانگر اهمیت تولیدات انیمشن و سینمای کودک در این کشور است.»
همدانی درباره دلیل انتخاب کشور روسیه برای اکران انیمیشن «پسر دلفینی» توضیح داد: «اگرچه دوست داشتیم نمایش از ایران آغاز شود، اما شرایط کرونا، کمرونقی سینماها و تعطیلی مدارس ما را مردد کرد و تصمیم گرفتیم اکران را از روسیه آغاز کنیم. چراکه تولیدات سریالی متعددی را با همکاری یکدیگر ساخته بودیم و بازار این صنعت را در این کشور میشناختیم. سهام این انیمیشن متعلق به سازمان اوج بود. پس از جشنواره فیلم فجربود که سهام این محصول را از سازمان اوج خریدیم وبه دنبال بازاری برای عرضه آن گشتیم.»
تهیهکننده این انمیشن درباره روند پردازش فیلمنامه این اثر گفت: «بیش از دوسال برای داستان پردازی این انیمشین زمان گذاشنیم. چون تلاش کردیم به شیوه تولیدکنندههای بزرگ انیمیشن در دنیا عمل کنیم. دامنه خیالپردازی در انیمشین آنقدر وسیع و واضح است که گاهی فرایند تولید را دشوار میکند. تولیدکنندگان جهانی انیمشن بعد از آماده سازی خلاصههایی از داستان، روایت داستان را تصویری انجام میدهند که به موجب این شیوه، تخیل به زیباترین و بالاترین شکل ممکن ظهور میکند. به روایتی دیگر در این شیوه، فیلمنامه تصویری جلوتر از فیلمنامه متنی و مکتوب حرکت میکند. برای ساخت انیمشن پسر دلفینی هم همین مسیر را پیش رفتیم و زاویه روایت بارها تغییر کرد تا در نهایت به اینجا رسیدیم.»
او درباره نقش جشنواره فیلم کودک در رونق صنعت انیمیشن میگوید: «گاهی اوقات انتظار داریم جشنوارهها، گرداننده اصلی چرخه تولید سینما باشند. این انتظارنابجایی است. چون ساخت آثار سفارشی در حوزه کودک، به گیشه توجهای ندارد. در اکثر مواقع فیلمهایی که برای جشنواره ساخته میشوند با آثار پرفروش متفاوت است. از باب نمونه شاید پسر دلفینی، برای جشنواره مناسب نباشد. جشنواره به تنهایی نمیتواند سینمای کودک را سرپا نگه دارد. بخشی از چرخه سینما، اقتصاد است و جشنوارههای سینمایی به اقتصاد این صنعت ارتباطی ندارد و به آن کمکی نمیکنند. از طرفی دیگر یکی از چالشهای جشنواره فیلم کودک، کمبود آثار سینمایی است. این موضوع باعث شد راهکار برگزاری دوسالانه جشنواره فیلم کودک مطرح تا مشکل برطرف شود. شخصا با برگزاری دوسالانه مخالفم، چون اینگونه، آثار کمتری نسبت به الان در حوزه کودک ساخته خواهد شد و روند تولیدات را تحت تاثیر قرار میدهد. اما اول از همه باید بدانیم ریشه این کمبود در کجاست؟ جشنواره فیلم کودک، جشنوارهای سینمایی است در حالیکه بخش وسیعی از مخاطبان رسانهای کودک، مخاطب سینما نیستند و سایر تولیدات مثل کارهای تلوزیونی را دنبال میکنند.»
بااین حال برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری کمی با ابهام روبروست اما به گفته محمد امین همدانی، عضو کارگروه ارزیابی جشنواره بینالمللی فیلم کودک با توجه به کمبود آثار، امسال فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه اعلام میشود و افتتاحیه نیز برگزار خواهد شد، اما زمان برگزاری اختتامیه این رویداد متناسب با تعداد آثار متغیر خواهد بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: پسر دلفینی محمدامین همدانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان سینمای کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک جشنواره فیلم فجر سینمای کودک پسر دلفینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۵۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آغاز داوری آثار جشنواره قصهگویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم اردبیلی اظهارکرد: با پایان مهلت زمان شرکت در جشنواره قصه گویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ» 583 اثر از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام وصول شد که 461 اثر واجد شرایط بود.از میان آثار دریافت شده،319 اثر در قالب فایل صوتی، 118 اثر در قالب فیلم و 24اثر هم به صورت داستان مصور ارائه شده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره هم تصریح کرد: موفقیت جشنواره با همراهی مردمی ارتباط مستقیم دارد و این ارزش را میتوان با تعداد آثار رسیده به جشنواره قضاوت کرد، با توجه به کوتاه بودن زمان ارسال آثار به جشنواره، تعداد آثار رسیده تحسین برانگیز بود.
وی ادامه داد: آنچه موجب میشود جشنوارهها موفق عمل کنند، هدف گذاری دقیق و شفاف طراحان آن است که مدیریت شهری توانسته با هدف گذاری و شناسایی نیاز جامعه در این مسیر گام موثری بردارد.
اردبیلی با تاکید بر این مهم که کیفیت آثار رسیده به جشنواره مهر تاییدی بر این گفته است، تداوم برگزاری این رویداد را در گرو برنامه ریزی دقیق دانست .
مشاور شهردار تهران در امور زنان وخانواده همچنین گفت: جشنوارهها برای تداوم، نیازمند ایجاد ارتباط موثر در بین تمامی بدنه اجرایی جشنواره و معرفی اندیشه ها و اهداف جشنواره به علاقهمندان و شرکت کنندگان هستند.
وی تاکید کرد: هدف از برگزاری جشنواره «نون، قصه و نمک مادربزرگ» در واقع یک فرصت منحصر به فرد برای ارتباط با ریشههای فرهنگی و تقویت ارتباطات خانوادگی بود تا به عنوان یک پل ارتباطی بین نسلها، روایتهای قدیمی را به نسل امروز و فردا منتقل کند.
اردبیلی در خصوص فعالیت های انجام شده در دبیرخانه جشنواره قصه گویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ» به ارتباط مخاطبان در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: فعالیت ادارههای امور زنان و خانواده مناطق شهرداری تهران در راستای معرفی جشنواره بسیار موثر بود و همکاری با دبیرخانه سبب شناخت بهتر این جشنواره در شهر تهران شد.
انتهای پیام/