نمایش نخستین انیمیشن پساکرونایی سینمای ایران؛ کولاک یک پسر دلفینی
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۸۰۱۶
انیمیشن «پسر دلفینی» تنها در ۴ سانس توانست فروش ۵۰ میلیونی را برای این فیلم به همراه داشته باشد که این میزان، بسیار فراتر از تصورات درباره گیشه این فیلم است.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست، مراسم رونمایی از انیمیشن پسر دلفینی، عصر جمعه در پردیس سینمایی ایرانمال و با حضور مخاطبان این فیلم برگزار شد و با وجود اینکه در ابتدا، ۲ سانس برای این فیلم تدارک دیده شده بود، در نهایت با ۴ سانس، رقمی در حدود ۵۰ میلیون تومان برای این انیمیشن به دست آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه البته عجیب به نظر میرسید آنکه کمتر کسی تصور میکرد که در ماه محرم، یک انیمیشن بتواند با این میزان فروش، بهمراتب بیشتر از فیلمهایی که با بازیگران سرشناس ساخته شدهاند، بفروشد.
البته این برای نخستین بار نیست که این انیمیشن با استقبال مواجه میشود. پسر دلفینی طبق ادعای برخی از صاحبان فیلم، نخستین بار در روسیه به روی پرده رفت. این فیلم که در روسیه، در زمره آثار پرفروش قرار گرفت، موفق شد با نمایش در بیش از ۲۷۰۰ سالن، به فروشی معادل ۵۰ میلیارد تومان دست پیدا کند که انگیزه خوبی برای تداوم اکران بینالمللی و آغاز یک اکران باشکوه در ایران است.
این میزان استقبال در کنار شروع بسیار خوبی که از یک اکران محدود به دست آمد سبب شده تا حالا این انیمیشن به عنوان یکی از بختهای اصلی گیشه مطرح باشد.
البته که سابقه انیمیشن ملی در سینمای ایران، بسیار درخشان است. تهران ۱۵۰۰ در گیشه ۱۳۹۲، حدود ۴ میلیارد تومان فروخت. شاهزاده روم نیز درسال ۱۳۹۴، ۵ میلیارد تومان فروخت، فیلشاه نیز در سال ۹۶، به فروش ۸ میلیارد تومانی رسید و بنیامین نیز در سال ۹۷، به فروش بیش از ۵ میلیارد تومانی دست یافت.
داستان این انیمیشن با سقوط یک هواپیما در دریا آغاز میشود. یک دلفین و مادرش، نوزاد پسری که در دریا افتاده است را نجات داده و از او مراقبت میکنند. این پسر بزرگ شده و پس از اینکه متوجه هویتش میشود، برای پیداکردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره میشود. پس از آن ناخدا مروارید و دخترش شیرین، وارد داستان میشوند و دزدان دریایی برای دزدیدن پسرک نقشه میکشند.
پسر دلفینی قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته نمایش خود را آغاز کند اما اکران این فیلم به چهارشنبه این هفته موکول شد تا سینمای ایران در کنار تجارب مختلفی که در گیشه امسال به دست آورد، برای نخستینبار پس از ایام کرونا، پذیرای یک فیلم انیمیشن باشد.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: انیمیشن ، فیلشاه ، پسر دلفینیمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: انیمیشن فیلشاه پسر دلفینی میلیارد تومان پسر دلفینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۸۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا مست عشق پای ستارگان ترکیهای را به سینمای ایران باز میکند؟
به گزارش همشهری آنلاین، طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیهکننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بیمسئله نبود.
فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.
اما اینها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیهای مثل هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، بنسو سورال، بوران کوزوم، سلما ارگچ، حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبتهای زیادی درباره آن شد.
حضور بازیگران ترکیهای در فیلمهای ایرانی البته به سالهای دور برمیگردد. در سالهای پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیهای در فیلمهای فارسی بازی کرده بودند. مهمترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.
دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلمهای ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیهای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.
پس از آن در دهه هشتاد فیلم اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دههی ۹۰ فیلمهایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقشهای فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.
اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلمها و سریالهای ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهدهدار بازی نقشهای اصلی یا دستکم پر رنگ در فیلمهای ایرانی شدند. فیلمهای مطرب، جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.
«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی میکرد که به واسطه سریالهایی که در آنها بازی کرده بود، برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.
«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خوانندهای قدیمی با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا میکند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلمهای موفق گیشه بود.
سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیهای، در آن بازی داشت.
حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمیاز سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیهای ساخته شدند، این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمیتواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.
در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمیتواند مشوقی برای ساخت فیلمهایی با حضور بازیگران ترکیهای قلمداد شود، اما میتواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن