منوی متنوع گیشه؛ کمدی، بالیوود و انیمیشن
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۰۲۶۲
از چهارشنبه این هفته، سه فیلم «بانکزدهها»، انیمیشن «پسر دلفینی» و اثر هندی «آر.آر.آر» به روی پرده میروند.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست، از چهارشنبه این هفته؛ نهم شهریورماه، ۳ فیلم بانکزدهها، پسر دلفینی و آر.آر.آر به روی پرده میروند که هر یک از این فیلمها، بنا به مختصات خود، میتوانند اتفاقهای خوبی را برای گیشه سینمای ایران رقم بزنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اتفاق در حالی میتواند زمینهساز استقبال بیشتر مخاطبان شود که سینماهای کشور به دلیل ایام محرم و صفر، از استقبال مطلوبی برخوردار نیستند و این جریان، با توجه به عدماکران کمدیهای پرمخاطب، زمینه را برای خلوت شدن سالنهای سینمایی فراهم کرده است.
ورود بانکزدهها در شرایط تشنگی سینماها برای یک فیلم کمدی
کمدی بانکزدهها در سال ۹۹ جلوی دوربین رفت و جزو آخرین کارهای علی انصاریان به حساب میآید. فیلم جواد اردکانی تلاش بسیاری کرده تا موردتوجه مخاطبان قرار بگیرد. از بهرهگیری نام گروه موسیقی بیتیاس تا فضای موزیکال و استفادههایی که فیلم میتواند از نامهایی چون علی انصاریان و سحر قریشی به عمل بیاورد.
تهیهکننده این فیلم، علی روئینتن است که حالا قرار است پس از بیش از یکدهه، یک اکران نرمال و طبیعی را پشت سر بگذراند. البته که انتشار یک تیزر کوتاه از این فیلم، موجی از واکنشها را از سوی طرفداران گروه موسیقی بیتیاس به همراه داشت.
اهمیت نمایش این فیلم به این جهت است که سینماها در شرایط فعلی، تشنه آثار کمدی هستند و به همین دلیل، بانکزدهها، میتواند در صورت اقبال، روند حضور مخاطب در سینماهای ایران را به نوبه خود افزایشی کند.
فیلم، داستان چند دزد بانک و اختلافات بین آنها را نشان میدهد که پس از دزدی بزرگ از بانک، حال زمان تقسیمبندی پول فرارسیده است اما هیچکدام به یکدیگر اعتماد ندارند و همگی به دنبال فردی مطمئن و عادل میگردند که در این راه، اتفاقهای جالبی برای این چند نفر رخ میدهد.
در این فیلم، زندهیاد علی انصاریان، نسرین مقانلو، میرطاهر مظلومی، سحر قریشی، بیژن بنفشهخواه و الناز عبدی به ایفای نقش پرداختهاند.
تداوم استقبال یکدههای از انیمیشن، اینبار با پسر دلفینی
انیمیشن پسر دلفینی قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته به روی پرده برود که نمایش این فیلم به چهارشنبه این هفته موکول شد. فیلمی که عصر جمعه در ایرانمال رونمایی شد و توانست با فروش ۵۰ میلیونی خود، از چند فیلم جدید که چهرههای سرشناسی داشتند نیز بیشتر بفروشد.
البته که پیشتر، اخباری مبنی بر استقبال خیرهکننده مخاطبان روسی از نمایش این فیلم منتشر شد؛ اخباری که طی آن ادعا شده بود این انیمیشن توانسته حدود ۵۰ میلیارد تومان در سرزمین تزارها فروش داشته باشد.
حال اما این رونمایی نشان داده که نباید از کنار این فیلم به سادگی عبور کرد علیالخصوص اینکه ۳ فیلم کودک اکرانشده در گیشه امسال، با استقبال چندانی از سوی مخاطبان مواجه نشدند. به همین دلیل احساس میشود انیمیشن پسر دلفینی در امتداد روندی که انیمیشنهایی چون تهران ۱۵۰۰، شاهزاده روم، فیلشاه و بنیامین طی یک دهه اخیر داشتهاند، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.
داستان این انیمیشن به کارگردانی محمد همدانی با سقوط یک هواپیما در دریا آغاز میشود. یک دلفین و مادرش، نوزاد پسری که در دریا افتاده است را نجات داده و از او مراقبت میکنند. این پسر بزرگ شده و پس از اینکه متوجه هویتش میشود، برای پیداکردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره میشود. پس از آن ناخدا مروارید و دخترش شیرین، وارد داستان میشوند و دزدان دریایی برای دزدیدن پسرک نقشه میکشند.
پای بالیوود به اکران قانونی سینمای ایران باز شد
فیلم آر.آر.آر یا همان خیزش، غرش، آتش، یکی از پرمخاطبترین آثار یک سال اخیر سینمای هند است که خانه فیلم با خرید رایت آن، قرار است پس از سالها، یک فیلم خارجی را به شکل قانونی در سینماهای کشور نمایش دهد؛ اتفاقی که در صورت استقبال، به نمایش بیشتر آثار خارجی در سینمای ایران خواهد انجامید تا جایی که عنوان شده در صورت استقبال خوب، این شرکت پخش، ماهانه یک فیلم خارجی را با خرید حق رایت، به نمایش میگذارد.
ساخت این فیلم، از سال ۲۰۱۸ آغاز و به دلیل مشکلات مربوط به کرونا و بودجه نسبتا زیاد آن، تا سال ۲۰۲۱ به طول انجامید. این فیلم که به مبارزات مردم هند با استعمار انگلیس میپردازد، پس از یک اکران موفق در سینماهای هند، اروپا و آمریکا، حالا راهی ایران میشود، باید دید علاقمندان سینمای هند، چه استقبالی از این فیلم به عمل میآورند.
بنابراین هر یک از این ۳ فیلم جدید، از شرایطی برخوردار هستند که میتوانند بهزعم خود، مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند تا سینماها، در ابتدای ماه صفر، مخاطبان بیشتری را به نسبت ماه محرم تجربه کنند.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: خیزش غرش آتش ، سحر قریشی ، بانک زده ها
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: سحر قریشی بانک زده ها بانک زده ها پسر دلفینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامهنویسان هم نبود!
نویسنده فیلم سینمایی «فسیل» گفت: در گونه کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. در پروژه «فسیل» با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
بدون سازوکار درست، ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرندنویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشودنویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
کانال عصر ایران در تلگرام